Skip to main content

Makanan, Minuman di Terengganu Mahal?


Pada musim cuti sekolah, seperti biasa di Terengganu khususnya Kuala Terengganu padat dan sesak kerana menjadi tumpuan pelancong yang membawa keluarga bercuti di negeri penyu ini. Variasi tarikan pelancongan di Kuala Terengganu sendiri khususnya menjadikan bandar raya ini, terutama di kawasan tumpuan ramai mengalami aliran trafik agak menekan, umpama berada di ibu kota Kuala Lumpur.
Signifikannya, jika anda tidak merancang awal dan datang bercuti secara mengejut ke bandar raya ini pada musim cuti sekolah atau cuti umum yang panjang, bersedialah untuk berdepan kesukaran mendapatkan penginapan.
Semua hotel tidak kira daripada yang berstatus bajet, mahupun bertaraf tiga dan empat bintang, inap desa, rumah tumpangan dan resort, penuh dengan tempahan terutama pada hujung minggu. Namun, apa yang harus disyukuri, ia menunjukkan Terengganu yang dulunya pernah berada pada kedudukan antara negeri paling miskin di Malaysia semakin maju dan makmur, dengan rak-yatnya sendiri dapat menikmati limpahan ekonomi, terutama daripada sektor pelancongan.
Bagaimanapun, dalam kita menikmati kegembiraan Terengganu menjadi tumpuan pelancong dan rakyatnya dapat menjana ekonomi berganda pada musim cuti panjang, banyak juga rungutan didengari yang rata-ratanya lebih selesa diluah dan dikongsikan di laman sosial masing-masing.
Antara lain ‘teguran’ yang paling banyak dilontarkan ialah mengenai harga makanan dan minuman yang disifatkan mahal dan tidak masuk akal, terutama di kawasan tumpuan pelancong seperti di Pantai Batu Buruk. Secara jujurnya, penulis sendiri yang sudah lebih 10 tahun berkhidmat di bumi Darul Iman ini tidak dapat menyangkal bahawa di sesetengah lokasi tumpuan pelancong, harga makanan dan minuman yang ditawarkan agak mahal, mengalahkan bandar raya besar lain.
Sebagai contoh, jika anda menikmati makan nasi tengah hari berlaukkan ikan tongkol singgang (juga dipanggil ikan ayer oleh penduduk setempat), beserta budu dan tea-o ais di medan selera di Pantai Batu Buruk, harga dikenakan boleh mencecah sehingga RM15.
Rakan penulis sendiri pernah dicaj RM10, hanya untuk lauk berupa dua ketul telur ikan masak singgang, yang pada hemat penulis terlalu mahal dan cekik darah. Itu belum lagi pengalaman penulis membeli air coconut shake di tapak ekspo di kawasan sama apabila segelas kecil dicaj pada harga RM5, sedangkan pada kebiasaannya, cuma RM3 segelas.
Masih ada tawar harga rendah
Apapun, tidak juga penulis nafikan, bukan semua peniaga bersikap hendak untung cepat, ter-utama apabila menerima kunjungan pelancong dari luar Terengganu yang ramai berganda pada musim cuti. Masih ramai juga yang menawarkan makanan dan minuman pada harga rendah dan kadang-kala buat kita terfikir adakah mereka beroleh keuntungan seperti peniaga yang menjual chicken chop pada harga RM4 sepinggan berbanding kelaziman RM8 dan nasi goreng RM2 berbanding kelaziman RM4 hingga RM5 sepinggan.
Berdasarkan kedudukan geografi Terengganu di Pantai Timur, ramai beranggapan kos sara hidup di sini lebih murah jika dibandingkan dengan bandar raya besar lain seperti di Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Johor Bahru dan Melaka.
Namun hakikatnya, negeri ini beberapa tahun lalu menerusi satu kajian oleh sebuah portal berita pernah tersenarai di kedudukan keenam dari 10 bandar atau tempat paling tinggi kos sara hidup, mendahului Kuching, Sarawak; Klang, Selangor; Labuan, Sabah dan Johor Bahru.
Kajian berdasarkan kos dan harga barangan keperluan harian seperti makanan, kadar sewa rumah dan keperluan pendapatan minimum rakyatnya untuk menikmati kehidupan selesa.
Selepas ini, satu lagi mercu tanda baharu iaitu Drawbridge dan pusat beli-belah baharu di tengah bandar raya ini bakal menjadi produk yang mampu menggamit pelancong datang ke negeri ini. Sudah pasti ia akan memberi lebih impak dan limpahan ekonomi buat penduduk negeri ini dan sama-sama kita saksi, apakah kesinambungan keluhan pelancong mengenai harga makanan dan minuman di bandar raya ini nanti.
Sumber : Berita Harian

Popular posts from this blog

8 Tips Melancong Dalam Negara Malaysia Yang Mesti Anda Tahu

Bila berbicara tentang negara kita Malaysia, pelancongan salah satu topik yang tidak boleh dielakkan. Ramai yang mencari tips melancong dalam negara Malaysia untuk memastikan mereka mendapat kepuasan sepenuhnya dan tidak berlaku maslah ketika berseronok ketika melancong. Tetapi bagaimana ya, untuk mndapatkan percutian yang terbaik, teratur dan selesa dengan perbelanjaan yang murah. Kami cadangkan 10 tips melancong dalam negara untuk anda. 1. Bercuti di waktu luar musim bercuti Pelancongan dalam negara ini mempunyai waktu-waktu tertentu yang padat di tempat-tempat menarik yang anda gemari seperti pada musim cuti sekolah, cuti umum dan musim perayaan. Ini dipanggil waktu puncak atau ‘peak season’. Jika anda pergi melancong ke Cameron Highlands pada masa ini contohnya, anda akan terperangkap dengan kesesakan lalu lintas, dan sangat sukar mencari tempat letak kereta. Mungkin anda akan mereasa stress dengan keadaan ini. Melanconglah pada waktu bukan musim cuti, anda akan dapa

"Gaya Pembaca Berita Masih Ada" - Titah Ucapan Tengku Permaisuri Selangor Ubat Rindu Rakyat

Sepotong video yang dimuat naik menerusi akaun Instagram Selangor Royal Official baru-baru ini menggamit kenangan warganet suatu ketika dahulu. Jika masih ingat, Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin pernah mencuri hati rakyat menerusi kesantunan sebagai pembaca berita ketika bertugas di sebuah stesen televisyen tempatan. Kembali mengubat rindu, Tengku Permaisuri Norashikin sekali lagi meraih tumpuan ramai apabila menyampaikan titah ucapan sempena ulangtahun stesen televisyen berkenaan baru-baru ini. Selain mendoakan untuk stesen penyiaran yang dihormati dan disegani ramai untuk mengekalkan reputasi, baginda menganggap bekas warga kerjanya sebagai keluarga sepanjang tempoh perkhidmatan baginda. View this post on Instagram 📜 1 April 2019 ~ TITAH UCAPAN TAHNIAH OLEH DYMM TENGKU PERMAISURI SELANGOR TENGKU PERMAISURI NORASHIKIN SEMPENA HARI ULANGTAHUN RTM KE-73 ✨ Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Di kesemp

Netizen Dari Malaysia Tidak Puas Hati, Malaysia Tidak Tersenarai Antara Destinasi Street Food Terbaik Dunia?

Negara jiran Singapura telah dinobatkan sebagai bandar makanan jalanan ataupun street food terbaik di dunia.   Pengiktirafan yang diberikan oleh CEOWorld Magazine itu turut meletakkan Thailand di tempat kedua dan Hong Kong berada di kedudukan ketiga.   Menerusi laman sosial Twitter, seorang pengguna @toshrock telah berkongsi berita itu menerusi satu kicauan.   “Seluruh Asia Tenggara akan marah bila tahu tentang pengumuman ini dalam kiraan tiga... dua...” tulisnya sebagai keterangan kepada foto berita yang dimuat naik.   Singapura menyenaraikan nasi ayam, roti paratha, roti bakar kaya dan laksa sebagai makanan ikonik negara itu. Netizen Turut Tidak Puas Hati Apabila Nasi Ayam Disenaraikan Sebagai Makanan Ikonik Singapura Tambah malang apabila negara Malaysia tidak berada dalam senarai Top 20 destinasi street food terbaik dunia.   Hasil tinjuan Gempak di laman Twitter, rata-rata netizen terutamanya dari Malaysia tidak berpuas hati dan berkongsi reaksi yang bercampur-baur tenta

"Abang, Ayang Tak Minta Abang Bawa Balik Kemewahan Tapi Cukuplah Dengan Rezeki Yang Barakah" - Sinar Kongsi Kembali Kisah Imam Muda Asyraf

Satu perkongsian radio Sinar di Instagram, mengembalikan semula kenangan kisah hidup Imam Muda Asyraf atau nama sebenarnya Asyraf Ridzuan. Suatu ketika dulu Aysraf pernah berkongsi kisahnya ini di Instagram beliau. "Teringat sewaktu saya mula berkahwin dulu. Masih belajar di UM. Tiada pekerjaan tetap. Apapun Terima kasih kepada mertua yang sudi menerima insan yg serba dhaif ini menjadi menantu. Walaupun ketika itu mereka tahu saya tak mempunyai sumber kewangan yang utuh. "Saya buat partime sebagai imam ratib di masjid sebab nak sara anak orang sebagai isteri. Dengan gaji RM350 sebulan di Kuala Lumpur apalah sangat yang mampu dinikmati. Sedangkan sewa rumah ketika itu RM450 sebulan. "Terpaksa berniaga cari duit tambahan jual kitab. Buat home tuition. Basah kuyup bersama isteri menaiki motorsikal EX5. Menunggu bas di Pudu bersama untuk pulang ke kampung," tulis Asyraf mengenang kembali. "Apa yg saya kagum dan saya akan ingat selamanya ialah pesanan dari seoran

Tindakan Pekerja Kedai Mamak Menyuap OKU Buat Ramai Tersentuh, Sebak Weh!

Benarlah kata orang, jangan nilai seseorang itu dari luarannya. Apatah lagi dari latar belakang kerjanya.   Perlakuan seorang pekerja kedai 'mamak' yang tular di media sosial baru-baru ini membuktikan segala-galanya.   Biarpun hanya bekerja sebagai pelayan di sebuah restoran, namun individu terbabit tidak malu untuk membantu seorang pemuda OKU yang kesukaran untuk menyuap makanan.   Gambar terbabit tular di Twitter apabila dimuat naik oleh pengguna Najib Fiqri. Malah sehingga kini tweet terbabit dikongsi sebanyak 26,882 kali. Tersentuh hati melihat seorang insan yang hanya bergelar “mamak” sedang menyuapkan orang kurang upaya😢😢aku respect abang mamak ni 💯 pic.twitter.com/a9z9uEoDS5 — APex™ (@najib_fiqri) April 22, 2019 Rata-rata netizen dilihat tersentuh dengan gambar berkenaan, namun tidak kurang juga yang kurang senang dengan gelaran 'Mamak' yang diberi.   Walaubagaimanapun menurut Najib, gelaran terbabit bukan bermaksud untuk menghina tetapi lebih k
loading...